Stötfångarprojekt med min willys jeep cj3a -50



Såhär hemsk såg min jeep ut bak när jag köpte den. Hur 17 har man lyckats göra någonting så fult. Och en jeep utan drag.....?? Men det kanske avskräckte andra intressenter ;)
Det här måste fixas....



Släpvagnsdragets fäste var så misshandlat att jag fick svetsa igen hål och borra upp dem på nytt.



Såhär skall jeepens dragfäste se ut original. Skönt att få ett bra fäste till draget för det här kommer att användas flitigt ;) Den nya stötfångaren syns undertill.



Den lokala skrothandlaren hade c-profil som var identisk med originalet. Bara att kapa till och borra fästhål.
Just ja, lite rostslipning kanske vore på plats med...
Vagnsbult ser ut som originalnitar som stötfångaren är fastsatt med från fabrik men med den fördelen att de går att skruva bort.



Så var det dags att avlägsna rostlagret......



Så börjar det att ta form. Nu skall elen kopplas och dragkula monteras.



Hoppsan! En klämskada på kabeln så det är lika bra att byta den från kopplingsboxen...



Nu är kabeln bytt och dags att koppla släpvagnsuttaget.



Sådär, uttaget kopplat och dragkulan monterad, skönt!
Men hur ser det ut eg? En massa olika färger. Det måste fixas. Återkommer med bild på det.



Här gör jag ungefär samma arbete fast kofångaren fram. På bilden är stötfångaren tillkapad i rätt längd och fästhålen är precis borrade. Den gamla stötfångaren ligger avmoterad på marken nedanför. En hemsk rostfri c-profil som var för kort och med fula kromade rör... Nej, det skall vara lackerat stål på en gammal jeep tycker jag.



Klart! Nu är själva huvudarbetet klart med stötfångarna. Då jag kommer att lackera om jeepen framöver så blir stötfångarna naturligtvis att bli grön de med.

Slut stötfångarprojektet   :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback