Hur har dett gått med renoveringen av min ockelbo 5000?

Ja, såhär såg det ut i våras. Lika bra att låta den stå framme så man nästan snublar över den.
Då är chansen störst att det blir något gjort ;)
Började med att plocka bort boggien.
 
Att ha en liten mobil lytfkran hemma i garaget underlättar avsevärt vid renoveringar av skotrar. Det är en gammal handikapplyft som fungerar utmärkt även till andra tunga lyft i garaget.
 
Här är boggien bortplockad för renovering.Blästring, lackering samt lager,hjulbyte och smörjning är planerat.
 
 
Här är motorrummet som det såg ut innan rivning. Ganska lätt att få det snyggare, ellerhur?
 
 
Här är även motorn och dynan bortplockad men sen blev det lite klurigare när sekundärvariatorn skulle demonteras.
Återkommer med det i senare inlägg.
 
 
Ännu ett mästerverk med svetsen ;) Kapade bort allt detta svetskladd och fick nytillverka ett styrfäste.
Återkommer då jag hunnit renovera mer.
 
 

 

Långfredagen



Söndagen innan påsk for jag upp till Hoting i norra jämtland och köpte
denna gamla klenod. Det är en ärrad ockelbo 5000 -88.
Rullande renoveringsobjekt var väl namnet men ut på sjön på långfredagen
kom jag iaf. trots att det var landlöst. Detta fixade jag med 3 st 2" 10 som
fick agera bro ut på isen.
Kanske blir lite renovering till sommaren men det är lite beroende
av ett regeringsbeslut med ;)



Jag kunde ju inte svika min renoverade ockelbo 6000 -88 heller.
Timmerdoningen med flak och ett stort sittunderlag blir en perfekt solhylla.



Jag hann precis göra klart grillen med lagom till påsk. Vi invigde den under
förmiddagen med kolbulle. När föret är slut så skall jag montera på hjul
och dra fram den med åkgräsklipparen.



Ok, då var det dags för anglingen. Lite fisk blev det men det gör inget
för hemma väntar påskmiddag.
Glad påsk!

Snowracer i Järvsöbacken

I dag blev det en lugn mysdag med lek i barnbacken. Prefekt dagen efter stafetten.
Grillad hamburgare i värmestugan smakade gott efter en förmiddag i backen.
Fantastiskt vad bra barnområdet har blivit. Trevligt rullband för skidor och pulka, värmestuga
kiosk, banor med kullar och mjukdjur mm. =)



Nordic cab och stiga snowracer är fina leksaker det...för mamma och pappa med ;)



Kan det bli bättre?


Vasaloppet (Stafettvasan) -2012



Här är starten på stafettvasan vilken var mycket tät och intensiv.

I går (2012-03-02) Deltog jag i stafettvasan med Svenska Fönster lag no:1
Jag åkte sista sträckan på 1,9 mil på tiden 1h20min 48sek Tyvärr så lossnade
trugan på min ena stav efter ca 100m men det var bara att bita ihop och förlita
sig på bra glid och väl utprövad äggställning =) Tyvärr blev det inga bilder på
målområdet då min telefon strejkade. En fantastiskt dag och en eloge till alla
lagkamrater och trevliga anställda på Svenska Fönster.



Här presenterar jag laguppställning tider mm. Kopierat från www.vasaloppet.se/resultat

Stafett Deltagare

Deltagare 1 Blomberg, Anna (SWE)
Deltagare 2   
Persson, Lennart
Deltagare 3 Bergh, Hans
Deltagare 4 Lundberg, Fredrik
Deltagare 5 Berg, Fredrik

Status

Status
I mål
Senaste passering Mål
Starttid 09:00:00

Mellantider

Split Klockan Tid Sträcktid min/ km  
km/h Plac. Plac. Strä.
Smågan 09:53:13   
00:53:13   
53:14 04:51 12.40   
727    
-
Mångsbod. 10:47:56 01:47:56 54:43 04:13 14.26 963 1092
Risberg 11:35:33 02:35:33 47:37 04:20 13.86 1002 995
Evertsberg 12:44:26 03:44:26 01:08 05:45 10.45 1046 1053
Oxberg 13:39:27 04:39:27 55:01 03:41 16.36 955 535
Hökberg 14:24:58 05:24:58 45:30 05:04 11.86 901 640
Eldris 15:07:10 06:07:10 42:13 04:14 14.22 874 704
Mål 15:45:45 06:45:45 38:35 04:18 14.00 853 673

Mars 2011


Klicka på bilden för att förstora!
Klicka utanför för att förminska!

Vintern 2011 verkar gå till historien som en "riktig" vinter. Vy från framsidan av mitt hus.
Bilderna togs vid snöovädret i mitten av februari.



Här någonstans lämnade jag min skoter i går kväll...  :)



Bara att ta fram snöskoveln....



För att få ett fint skidspår krävs olika redskap för olika fören.
Förutom spårplattan som lägger själva skidspåret har jag en egentillverkad
släpa av en kasserad skotermatta modell 6900 med drag och ett gammalt drivband
i gummi med räfflor. Problemet är när det töat i några dagar och sedan frusit ihop och
föret blir stenhårt ja, näst intill is. Då hjälpter inte mattorna för att renovera spåret.
Dessa fungerar bäst vid mjukare fören.

Därav fick jag idén att bygga en riktig sladd. Jag kollade in befintliga modeller på snowmobile.se och detta blev resultatet. Sladden är bara ca 90% klar för jag väntar på stötdämpare till de fjäderbelastade hyvelstålen.



En nyrenoverad dragare är ju förstås inte fel det heller.

Här kommer lite bilder längs 11km spåret.




Myren vid lillbosjön.



Här kan man passa på att sträcka ut
benen. Spåret går på sjön i ca 2,2km.



Vallen i vy från lillbosjön.



Klassisk eller skaiting...bara att välja.
Solen värmer på norrsidan av sjön :)



På våren är sjöspåret en favorit.
På försäsongen är skogsslingan att föredra.


Skogsspåret



Myren på berget


 
Samma igen...



Här börjar sista backen upp på berget.



Om du inte redan blivit svettig har du ett gyllende
tillfälle att göra det här innan det börjar luta nedför igen.



Platån vid hygget uppe på berget.




På väg nedför berget igen.
Nya skidbron under ca 90cm snö.
Har du bra glid så glider nu nästan över
hela myren på väg ner igen.



Ner i äggställning. Lite bakvikt och något isär
med knäna. Då planar skidorna och du glider optimalt.
Gamla slalomkunskaper ;)



Åkern innan vallens mitt.



Solhyllan....




Vy över lillbosjön och skiftesberget i bakgrunden.
Skidspåret korsar här vägen.





En mycket tråkig upptäckt... En stackars slaguggla
har dött av elchock. Onödigt då det finns skydd men
det finns inte monterat här iaf.
Slagugglan gillar gamla torra trädstammar och ledningsstolpen
är ju rätt lik. Vid matningen till transformatorn ligger de oisolerade
ledarna nära varandra och fåglar kommer lätt åt ledarna.
Problemet är känt sedan 60-talet enl. orintologerna...




Sträckan längs kraftledningen...



Stora kraftledningen vid kalvstigen.



Här går spåret en bit längas vandringsleden.
Till höger en gammal kolbotten (lämningar efter en kolmila)
Några hundra meter till målet.








Renoveringen av ockelbon.



Under nedplockningen. Motor, matta, växellåda och annat väsentligt är bortplockat.
Sedan skall chassit rensas helt på detaljer och sedan tvättas av innan blästring och lackering.



En flaska avfettning på och högtryckssprutan macken gjorde susen.
Ca 24 års oljespill gummirester borttappade originalverktyg muttrar mm.



Äntligen! Hela lasset tillbaka från lackeringen...



Okej, då var det bara att bygga ihop pusslet igen. Här håller jag på att koppla
tillbaka elsystemet igen. Tanken är på plats och några dekaler har monterats.



Här har jag igen det lilla extraarbetet med uppmärkningen. Jag sparade nog någon
timme på det ;)



Om man man inte har plockat isär modellen flera gånger är det en fördel om man
har ordning på prylarna. En sorts pryl i varje fack och har märkt upp vad facket innehåller.
Det blir mycket roligare att montera ihop med dessa enkla åtgärder.



Lite till och lite till....
Skidorna på plats, styrningen fungerar, elsystemet klart och dekalerna på plats.



Måste kolla hur det ser ut med lite kåpor ;)



Ja, här ser man före och efter fast på samma bild....
Tyvärr så räckte prylarna bara till en komplett maskin.



Renoveringen är klar! Dags för en provtur. Åkte upp på förneboberget utanför
Järvsö. Trevlig topptur med utsikt utöver Ljusnan. 

Lite nya vinterbilder...



Eftermiddag och de sista solstrålarna ca 15:00



Trevligt att se lite sol.........(det var bara ett halvår sedan) ;)



Gnistrande sol -2C



Pepparkakshuset :)



Pistat och klart, bara att åka....



Vallen i vinterskrud.



Spårat och klart :)

Igår (nyårsdagen) blev skidspåret färdigpreparerat.



Här är några smakprov från sträckan.



Under hösten förlängde jag sträckan men nästan dubbla längden.
Skidspåret är nu ca 4 km men jag kommer nog att förlänga det mer nästa höst.



Jag och min flickvän tog en skidtur längs spåret och stannade och drack hemmagjord
glögg och åt pepparkakor. Skall bli skönt när badrummet är klart med bastu och badkar.
Något som vore fint vore att ha bastun fjärrstyrd från telefonen. Skulle passa bra då man
är i Järvsöbacken med ;)

Spårning


Spårning med platta upp mot berget

Körning med spårplatta. Uppmätt: 70 cm snödjup...

Det färdiga spåret.

Vintern är äntligen här :)



Ja, lön för mödan.......
Här är jag ute och trampar till en botten på mitt skidspår.
Bilden var väl inte den bästa (mobilkamera) men här kan man se den nya dynan och ryggstödet, nya packlådan och nymonterade arbetslampan vilken är praktisk vid preparering av skoterled och skidspår och vid backning.




Härligt men också en riskfaktor med all ny lössnö. 275kg ockelbo fastkörd i snön käns som 500 kg (cirka) ;)



Tog lite mysiga vinterbilder på mitt skidspår.....se och njut.



Ser du bron.......Nej, förstår det för det har kommit en del snö sedan den byggdes, en halvmeter
närmare bestämt. Tack Stefan för hjälpen med brobygget ;)



Uppe på berget var det ännu mer snö så det blev till att trampa spåret med skidor innan jag vågar mig ut med
ockelbon och pistar annars sitter man garanterat fast i en driva.



Spåret nypistat men har inte kört med spårläggaren ännu. Som ni ser tillåter vädret men ganska kallt
-16. På nyårsdagen blir det längdspår med spårläggaren.

Ockelbon



Här är annonsbilden på skotern jag köpte förra vintern. Den ser bättre ut på bilden än vad den gjorde i verkligheten :) Den var fullt körbar men behövde en regäl övrsyn och mattbyte.

Översynen (blev lite mer omfattande än vad jag tänkt mig men är lite kräsen och vill att allt skall fungera) Det som inte fungerade visste jag om och det fick bli prutmånen :)

  •       Justerat tomgång
  •       Bytt gaswire
  •       Bytt bromsbelägg, lagat snedsliten kolv samt luftat systemet (färdbroms) (Proj 2)
  •       Bytt startrelä
  •       Fettat in nipplar i framvagn och variator
  •       Isolerat trådar till handtagsvärmare
  •       Kompletterat med skruvar till kåpor och nya gummistroppar
  •       Bytt tändstift och bränslefilter
  •       Åtgärdat glapp i framvagn
  •       Monterat arbetsbelysning och reläsats samt montagebygel
  •       Rätat alu. Axlar i boggi (Proj1)
  •       Slipat och rostlagat bandtunnel
  •       Bytt lager i 6st boggihjul (Proj1)
  •       Slipat boggivagnar och lackerat (Proj1)
  •       Bytt matta (Proj1)
  •       Byggt packlåda
  •       Bytt skidor och monterat plastbelag
  •       Nya slangar till primerpump
  •       Justerat tomgång
  •       Bytt gaswire
  •       Bytt bromsbelägg, lagat snedsliten kolv samt luftat systemet (färdbroms) (Proj 2)
  •       Bytt startrelä
  •       Fettat in nipplar i framvagn och variator
  •       Isolerat trådar till handtagsvärmare
  •       Kompletterat med skruvar till kåpor och nya gummistroppar
  •       Bytt tändstift och bränslefilter
  •       Åtgärdat glapp i framvagn
  •       Monterat arbetsbelysning och reläsats samt montagebygel
  •       Rätat alu. Axlar i boggi (Proj1)
  •       Slipat och rostlagat bandtunnel
  •       Bytt lager i 6st boggihjul (Proj1)
  •       Slipat boggivagnar och lackerat (Proj1)
  •       Bytt matta (Proj1)
  •       Byggt packlåda
  •       Bytt skidor och monterat plastbelag
  •       Nya slangar till primerpump






Skotern avlastad och hemma på min gårdsplan. Dags för en provtur..





Här är ockelbon i sitt rätta element, mycket snö och preparerar skidspår.



Våren 09 var jag ute med ockelbon på sjön hemma en alltför solig dag och fastnade i ca 3dm snösörja på sjön. (Jag hade ännu inte fått tag på en ny drivmatta). Försökte de mesta trix med björkris mm men lönlöst. Några timmar senare kom jag tillbaka med några 2” 5 :s reglar och tryckte ned dem under mattan för att få fäste i något. I med lågen och vred om nyckeln och gav lite gas men då small mattan av =(((

Morgonen därpå efter en sömlös natt var det -9ggr vid 06:30 så jag tog med mig lite gummimatta, en skruvdragare, bult och en del verktyg. Det blev en så kallad fulskarv och jag kunde köra till närmsta hus och väcka grannar med skrap och skrammel. =)

 

Snacka om fulskarv he-he. Hem kom jag iaf och skam den som ger sig. Ps detta stog inte i
reparationshandboken......  ;)

När jag kom hem påbörjade jag en omfattande renovering

Under rivningen hade jag konstaterat att följande delar var skadade:

 

Bandtunnel: mycket rost nertill, hålen för axlar för stora.

-Men, så man har behandlat den stackars gamla slitvargen ;( men det gör man ju med de flesta äldre i vårt rike. Den här skall vi dock få ordning på!!!

Efter många år med fukt och snö har rosten frätt hårt på stackars ockelbon ;(
Här behövdes något radikalt för att förstärka nedre delen av bandtunneln där boggiaxlarna är fäst. Efter lite funderingar blev det ett plattjärn som svetsades fast över de gamla hålen och nya borrades upp.



Här visas en kort bit men lika bra att svetsa fast en som går längs hela bandtunneln. Nu går det att montera axlarna igen och det kommer att hålla. Sedan blev det lite vanlig rostlagning med tillklippta plåtbitar och migsvets samt lite slipning av svetsarna.
Därefter blev det kallgalv på den nedslipade bandtunneln och sedan svart lack.


 
Bandsträckare: Båda sönderdragna.

 Rörlig bakaxel: Ena plåten som håller i alustaven var borta. Bussningar släppt i svetsning.



Boggiaxlar (före): 2 rejält stukade och en hyfsad. Efter försök att få ur skruvarna så blev det 3st av jäms med kanten på axeln. Ett hjulfäste med rörhylsa stukat. Ballatarem för utfjädringsstopp obef.



Boggiaxlar (efter):

Totalrenoverade, Ja, här behövdes proffesionella verktyg för att få bukt med axlarna. Dvs. en press med lite fina u-backar och axlarna blev raka och fina igen. Lite värme med gasolen på det krokiga partiet skadar inte det heller. Vad det gäller de avdragna bultarna så kan jag starkt rekommendera följande metod: Börja med att värma axeln ganska mycket med gasol i änden där bulten sitter (om den går trögt vs.)

Därefter försök gänga ut den. Om bulten går/gått av så fila brottytan fri från smuts och migga fast en mutter låt svalna och värm axeln igen. Då bör bultänden komma ut. Det fick jag hjälp med av ett proffs.

Det fungerade med mina trasiga bultar. Slipade, grundade och lackerade även alla rör, fästen och fjädrar som hade en del rostangrepp. Här fungerade stålborste på rondell ypperligt. För den som vill är det ju mest seriöst att blästra och pulverlackera.

Skulle tro att det håller längst.



Till vänster gammalt boggiehjul med nytt lager och ett orenoverat till höger
Boggihjul: 6 lager slut, alla hjul användbara.

Här får man snurra hjulet och lyssna till missljud och kontrollera om det glappar när man vickar lagret. Såhär gjorde jag. Tog bort låsringen med en låsringstång, värmde plasten på boggihjulet så det skulle svälla. Sedan drog jag fast alutappen i skruvstädet och knackade försiktigt på hjulet med en hammare och då kröp hjulet av lagret.

För att få det gamla lagret av tappen så kom städet väl till användning igen men jag började med att värma med varmluftspistolen och försökte att bara träffa den inre hylsan av lagret så endast denna skulle svälla. Sedan slog jag ur tappen ur lagret vilken vilade mot det öppna städet. Städet måste vara lagom öppet så lagret vilar mot kanterna medan tappen kan bankas ur. Tappen har även spår för ett drivdon men det fungerade bra med en stor bult med. Se bara upp med bankningen med hamaren så alu.tappen inte deformeras. Det gjorde den för mig och blev nitad och därmed omöjlig att driva ur lagret. Då bankade jag tillbaka tappen in i lagret (några millimeter) och fick fila bort de grader som uppstått på änden av tappen och sedan kröp den ur lagret.

 Rörlig bakaxel:

Ingen bild
Här fick den plåtbit som satt kvar fungera som mall och med en timmerpenna ritade jag ut motsvarande bit. Sedan lite rondell och svetsarbete och plåten på plats.Kallgalv  och sedan på med blanksvart lack. Själva axeln fick sig en omgång med stålborste på rondell den med (min favorit), dusch med kallgalv och lack den med.

 

Viktiga lärdomar:

  •  Skotrar med chassi och bandtunnel av plåt skall förvaras på torra platser och inte på gräsmattan.
  • Drivbandet far illa av soljus och att det står stilla (spricker vid vändhjulen) Här Kan det vara ide och värt besväret att palla upp bakvagnen på skotern och dra runt mattan för hand då och då så inte samma del av bandet ligger an mot vändhjul/drivhjul vår sommar och höst.
  • Bultarna till boggieaxlar skall fettas in men monteras med typ nordlockbrickor så de inte gängas upp.
  • Doppa alla skruvar i fett som monteras.
  • Nästa säsong blir betydligt mer angenäm när man fixat till sådant som är trasigt och man stört sig på.

 


Hösten är här!



Det såg så tråkigt ut på framsidan när vi plockat bort trägårdsmöbler blommor mm. så jag gjorde en dekoration med en gammal cykel jag fyndade, en cykelkärra jag nyligen renoverat, lite granris, några lyktor samt två gamla mjölkkrukor. Frosten har hjälpt till och bildat ett skickt av kristaller över hela ekipaget. Trevligt i skymningen då man tänder upp lyktorna. Kul vore att koppla in 6volt i cykellyktorna som lyser på skymningsrelä. Ja-ja, vi får se om jag hinner men kul vore det.
Tänd upp en brasa, häll upp en kopp med gott, varmt kaffe, fikabröd och unna er att slappna av lite och ha en trevlig höst!

Turen med jeep upp till toppen av järvsöbacken

De första dagarna på semestern blev det en jeeptur till järvsö med obligatorisk toppbestigning.
(Läs längre ner på bloggen om några axplock från renoveringen av den under "stötfångarprojektet").



Här har jag och Stefan stannat halvvägs upp för att njuta av utsikten.



Gamla willys har gjort ett gott arbete men vi är som sagt bara halvvägs....



.....men det är vi inte här för nu har vi nått toppen :)


Vinterhelgen -09

Här kommer några (sedan länge) utlovade bilder på vår fina vinterhelg. Sent men nu funkar iaf. inloggningen på min blogg igen :)



Vid dalstation i Järvsöbacken.



Skidessen i rutan :)



Gunde Svan i Lillbospåret ;)



Mot toppen......



Tjejerna fick ta skotern upp på berget till grillplatsen medans vi killar åkte skidor.
Var tog jämställdheten vägen ;)



Fredrics nypistade skidspår..........Hjärtligt välkomna!!

Stötfångarprojekt med min willys jeep cj3a -50



Såhär hemsk såg min jeep ut bak när jag köpte den. Hur 17 har man lyckats göra någonting så fult. Och en jeep utan drag.....?? Men det kanske avskräckte andra intressenter ;)
Det här måste fixas....



Släpvagnsdragets fäste var så misshandlat att jag fick svetsa igen hål och borra upp dem på nytt.



Såhär skall jeepens dragfäste se ut original. Skönt att få ett bra fäste till draget för det här kommer att användas flitigt ;) Den nya stötfångaren syns undertill.



Den lokala skrothandlaren hade c-profil som var identisk med originalet. Bara att kapa till och borra fästhål.
Just ja, lite rostslipning kanske vore på plats med...
Vagnsbult ser ut som originalnitar som stötfångaren är fastsatt med från fabrik men med den fördelen att de går att skruva bort.



Så var det dags att avlägsna rostlagret......



Så börjar det att ta form. Nu skall elen kopplas och dragkula monteras.



Hoppsan! En klämskada på kabeln så det är lika bra att byta den från kopplingsboxen...



Nu är kabeln bytt och dags att koppla släpvagnsuttaget.



Sådär, uttaget kopplat och dragkulan monterad, skönt!
Men hur ser det ut eg? En massa olika färger. Det måste fixas. Återkommer med bild på det.



Här gör jag ungefär samma arbete fast kofångaren fram. På bilden är stötfångaren tillkapad i rätt längd och fästhålen är precis borrade. Den gamla stötfångaren ligger avmoterad på marken nedanför. En hemsk rostfri c-profil som var för kort och med fula kromade rör... Nej, det skall vara lackerat stål på en gammal jeep tycker jag.



Klart! Nu är själva huvudarbetet klart med stötfångarna. Då jag kommer att lackera om jeepen framöver så blir stötfångarna naturligtvis att bli grön de med.

Slut stötfångarprojektet   :)