Mars 2011


Klicka på bilden för att förstora!
Klicka utanför för att förminska!

Vintern 2011 verkar gå till historien som en "riktig" vinter. Vy från framsidan av mitt hus.
Bilderna togs vid snöovädret i mitten av februari.



Här någonstans lämnade jag min skoter i går kväll...  :)



Bara att ta fram snöskoveln....



För att få ett fint skidspår krävs olika redskap för olika fören.
Förutom spårplattan som lägger själva skidspåret har jag en egentillverkad
släpa av en kasserad skotermatta modell 6900 med drag och ett gammalt drivband
i gummi med räfflor. Problemet är när det töat i några dagar och sedan frusit ihop och
föret blir stenhårt ja, näst intill is. Då hjälpter inte mattorna för att renovera spåret.
Dessa fungerar bäst vid mjukare fören.

Därav fick jag idén att bygga en riktig sladd. Jag kollade in befintliga modeller på snowmobile.se och detta blev resultatet. Sladden är bara ca 90% klar för jag väntar på stötdämpare till de fjäderbelastade hyvelstålen.



En nyrenoverad dragare är ju förstås inte fel det heller.

Här kommer lite bilder längs 11km spåret.




Myren vid lillbosjön.



Här kan man passa på att sträcka ut
benen. Spåret går på sjön i ca 2,2km.



Vallen i vy från lillbosjön.



Klassisk eller skaiting...bara att välja.
Solen värmer på norrsidan av sjön :)



På våren är sjöspåret en favorit.
På försäsongen är skogsslingan att föredra.


Skogsspåret



Myren på berget


 
Samma igen...



Här börjar sista backen upp på berget.



Om du inte redan blivit svettig har du ett gyllende
tillfälle att göra det här innan det börjar luta nedför igen.



Platån vid hygget uppe på berget.




På väg nedför berget igen.
Nya skidbron under ca 90cm snö.
Har du bra glid så glider nu nästan över
hela myren på väg ner igen.



Ner i äggställning. Lite bakvikt och något isär
med knäna. Då planar skidorna och du glider optimalt.
Gamla slalomkunskaper ;)



Åkern innan vallens mitt.



Solhyllan....




Vy över lillbosjön och skiftesberget i bakgrunden.
Skidspåret korsar här vägen.





En mycket tråkig upptäckt... En stackars slaguggla
har dött av elchock. Onödigt då det finns skydd men
det finns inte monterat här iaf.
Slagugglan gillar gamla torra trädstammar och ledningsstolpen
är ju rätt lik. Vid matningen till transformatorn ligger de oisolerade
ledarna nära varandra och fåglar kommer lätt åt ledarna.
Problemet är känt sedan 60-talet enl. orintologerna...




Sträckan längs kraftledningen...



Stora kraftledningen vid kalvstigen.



Här går spåret en bit längas vandringsleden.
Till höger en gammal kolbotten (lämningar efter en kolmila)
Några hundra meter till målet.








Renoveringen av ockelbon.



Under nedplockningen. Motor, matta, växellåda och annat väsentligt är bortplockat.
Sedan skall chassit rensas helt på detaljer och sedan tvättas av innan blästring och lackering.



En flaska avfettning på och högtryckssprutan macken gjorde susen.
Ca 24 års oljespill gummirester borttappade originalverktyg muttrar mm.



Äntligen! Hela lasset tillbaka från lackeringen...



Okej, då var det bara att bygga ihop pusslet igen. Här håller jag på att koppla
tillbaka elsystemet igen. Tanken är på plats och några dekaler har monterats.



Här har jag igen det lilla extraarbetet med uppmärkningen. Jag sparade nog någon
timme på det ;)



Om man man inte har plockat isär modellen flera gånger är det en fördel om man
har ordning på prylarna. En sorts pryl i varje fack och har märkt upp vad facket innehåller.
Det blir mycket roligare att montera ihop med dessa enkla åtgärder.



Lite till och lite till....
Skidorna på plats, styrningen fungerar, elsystemet klart och dekalerna på plats.



Måste kolla hur det ser ut med lite kåpor ;)



Ja, här ser man före och efter fast på samma bild....
Tyvärr så räckte prylarna bara till en komplett maskin.



Renoveringen är klar! Dags för en provtur. Åkte upp på förneboberget utanför
Järvsö. Trevlig topptur med utsikt utöver Ljusnan.