Ockelbon



Här är annonsbilden på skotern jag köpte förra vintern. Den ser bättre ut på bilden än vad den gjorde i verkligheten :) Den var fullt körbar men behövde en regäl övrsyn och mattbyte.

Översynen (blev lite mer omfattande än vad jag tänkt mig men är lite kräsen och vill att allt skall fungera) Det som inte fungerade visste jag om och det fick bli prutmånen :)

  •       Justerat tomgång
  •       Bytt gaswire
  •       Bytt bromsbelägg, lagat snedsliten kolv samt luftat systemet (färdbroms) (Proj 2)
  •       Bytt startrelä
  •       Fettat in nipplar i framvagn och variator
  •       Isolerat trådar till handtagsvärmare
  •       Kompletterat med skruvar till kåpor och nya gummistroppar
  •       Bytt tändstift och bränslefilter
  •       Åtgärdat glapp i framvagn
  •       Monterat arbetsbelysning och reläsats samt montagebygel
  •       Rätat alu. Axlar i boggi (Proj1)
  •       Slipat och rostlagat bandtunnel
  •       Bytt lager i 6st boggihjul (Proj1)
  •       Slipat boggivagnar och lackerat (Proj1)
  •       Bytt matta (Proj1)
  •       Byggt packlåda
  •       Bytt skidor och monterat plastbelag
  •       Nya slangar till primerpump
  •       Justerat tomgång
  •       Bytt gaswire
  •       Bytt bromsbelägg, lagat snedsliten kolv samt luftat systemet (färdbroms) (Proj 2)
  •       Bytt startrelä
  •       Fettat in nipplar i framvagn och variator
  •       Isolerat trådar till handtagsvärmare
  •       Kompletterat med skruvar till kåpor och nya gummistroppar
  •       Bytt tändstift och bränslefilter
  •       Åtgärdat glapp i framvagn
  •       Monterat arbetsbelysning och reläsats samt montagebygel
  •       Rätat alu. Axlar i boggi (Proj1)
  •       Slipat och rostlagat bandtunnel
  •       Bytt lager i 6st boggihjul (Proj1)
  •       Slipat boggivagnar och lackerat (Proj1)
  •       Bytt matta (Proj1)
  •       Byggt packlåda
  •       Bytt skidor och monterat plastbelag
  •       Nya slangar till primerpump






Skotern avlastad och hemma på min gårdsplan. Dags för en provtur..





Här är ockelbon i sitt rätta element, mycket snö och preparerar skidspår.



Våren 09 var jag ute med ockelbon på sjön hemma en alltför solig dag och fastnade i ca 3dm snösörja på sjön. (Jag hade ännu inte fått tag på en ny drivmatta). Försökte de mesta trix med björkris mm men lönlöst. Några timmar senare kom jag tillbaka med några 2” 5 :s reglar och tryckte ned dem under mattan för att få fäste i något. I med lågen och vred om nyckeln och gav lite gas men då small mattan av =(((

Morgonen därpå efter en sömlös natt var det -9ggr vid 06:30 så jag tog med mig lite gummimatta, en skruvdragare, bult och en del verktyg. Det blev en så kallad fulskarv och jag kunde köra till närmsta hus och väcka grannar med skrap och skrammel. =)

 

Snacka om fulskarv he-he. Hem kom jag iaf och skam den som ger sig. Ps detta stog inte i
reparationshandboken......  ;)

När jag kom hem påbörjade jag en omfattande renovering

Under rivningen hade jag konstaterat att följande delar var skadade:

 

Bandtunnel: mycket rost nertill, hålen för axlar för stora.

-Men, så man har behandlat den stackars gamla slitvargen ;( men det gör man ju med de flesta äldre i vårt rike. Den här skall vi dock få ordning på!!!

Efter många år med fukt och snö har rosten frätt hårt på stackars ockelbon ;(
Här behövdes något radikalt för att förstärka nedre delen av bandtunneln där boggiaxlarna är fäst. Efter lite funderingar blev det ett plattjärn som svetsades fast över de gamla hålen och nya borrades upp.



Här visas en kort bit men lika bra att svetsa fast en som går längs hela bandtunneln. Nu går det att montera axlarna igen och det kommer att hålla. Sedan blev det lite vanlig rostlagning med tillklippta plåtbitar och migsvets samt lite slipning av svetsarna.
Därefter blev det kallgalv på den nedslipade bandtunneln och sedan svart lack.


 
Bandsträckare: Båda sönderdragna.

 Rörlig bakaxel: Ena plåten som håller i alustaven var borta. Bussningar släppt i svetsning.



Boggiaxlar (före): 2 rejält stukade och en hyfsad. Efter försök att få ur skruvarna så blev det 3st av jäms med kanten på axeln. Ett hjulfäste med rörhylsa stukat. Ballatarem för utfjädringsstopp obef.



Boggiaxlar (efter):

Totalrenoverade, Ja, här behövdes proffesionella verktyg för att få bukt med axlarna. Dvs. en press med lite fina u-backar och axlarna blev raka och fina igen. Lite värme med gasolen på det krokiga partiet skadar inte det heller. Vad det gäller de avdragna bultarna så kan jag starkt rekommendera följande metod: Börja med att värma axeln ganska mycket med gasol i änden där bulten sitter (om den går trögt vs.)

Därefter försök gänga ut den. Om bulten går/gått av så fila brottytan fri från smuts och migga fast en mutter låt svalna och värm axeln igen. Då bör bultänden komma ut. Det fick jag hjälp med av ett proffs.

Det fungerade med mina trasiga bultar. Slipade, grundade och lackerade även alla rör, fästen och fjädrar som hade en del rostangrepp. Här fungerade stålborste på rondell ypperligt. För den som vill är det ju mest seriöst att blästra och pulverlackera.

Skulle tro att det håller längst.



Till vänster gammalt boggiehjul med nytt lager och ett orenoverat till höger
Boggihjul: 6 lager slut, alla hjul användbara.

Här får man snurra hjulet och lyssna till missljud och kontrollera om det glappar när man vickar lagret. Såhär gjorde jag. Tog bort låsringen med en låsringstång, värmde plasten på boggihjulet så det skulle svälla. Sedan drog jag fast alutappen i skruvstädet och knackade försiktigt på hjulet med en hammare och då kröp hjulet av lagret.

För att få det gamla lagret av tappen så kom städet väl till användning igen men jag började med att värma med varmluftspistolen och försökte att bara träffa den inre hylsan av lagret så endast denna skulle svälla. Sedan slog jag ur tappen ur lagret vilken vilade mot det öppna städet. Städet måste vara lagom öppet så lagret vilar mot kanterna medan tappen kan bankas ur. Tappen har även spår för ett drivdon men det fungerade bra med en stor bult med. Se bara upp med bankningen med hamaren så alu.tappen inte deformeras. Det gjorde den för mig och blev nitad och därmed omöjlig att driva ur lagret. Då bankade jag tillbaka tappen in i lagret (några millimeter) och fick fila bort de grader som uppstått på änden av tappen och sedan kröp den ur lagret.

 Rörlig bakaxel:

Ingen bild
Här fick den plåtbit som satt kvar fungera som mall och med en timmerpenna ritade jag ut motsvarande bit. Sedan lite rondell och svetsarbete och plåten på plats.Kallgalv  och sedan på med blanksvart lack. Själva axeln fick sig en omgång med stålborste på rondell den med (min favorit), dusch med kallgalv och lack den med.

 

Viktiga lärdomar:

  •  Skotrar med chassi och bandtunnel av plåt skall förvaras på torra platser och inte på gräsmattan.
  • Drivbandet far illa av soljus och att det står stilla (spricker vid vändhjulen) Här Kan det vara ide och värt besväret att palla upp bakvagnen på skotern och dra runt mattan för hand då och då så inte samma del av bandet ligger an mot vändhjul/drivhjul vår sommar och höst.
  • Bultarna till boggieaxlar skall fettas in men monteras med typ nordlockbrickor så de inte gängas upp.
  • Doppa alla skruvar i fett som monteras.
  • Nästa säsong blir betydligt mer angenäm när man fixat till sådant som är trasigt och man stört sig på.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback