Mars 2011


Klicka på bilden för att förstora!
Klicka utanför för att förminska!

Vintern 2011 verkar gå till historien som en "riktig" vinter. Vy från framsidan av mitt hus.
Bilderna togs vid snöovädret i mitten av februari.



Här någonstans lämnade jag min skoter i går kväll...  :)



Bara att ta fram snöskoveln....



För att få ett fint skidspår krävs olika redskap för olika fören.
Förutom spårplattan som lägger själva skidspåret har jag en egentillverkad
släpa av en kasserad skotermatta modell 6900 med drag och ett gammalt drivband
i gummi med räfflor. Problemet är när det töat i några dagar och sedan frusit ihop och
föret blir stenhårt ja, näst intill is. Då hjälpter inte mattorna för att renovera spåret.
Dessa fungerar bäst vid mjukare fören.

Därav fick jag idén att bygga en riktig sladd. Jag kollade in befintliga modeller på snowmobile.se och detta blev resultatet. Sladden är bara ca 90% klar för jag väntar på stötdämpare till de fjäderbelastade hyvelstålen.



En nyrenoverad dragare är ju förstås inte fel det heller.

Här kommer lite bilder längs 11km spåret.




Myren vid lillbosjön.



Här kan man passa på att sträcka ut
benen. Spåret går på sjön i ca 2,2km.



Vallen i vy från lillbosjön.



Klassisk eller skaiting...bara att välja.
Solen värmer på norrsidan av sjön :)



På våren är sjöspåret en favorit.
På försäsongen är skogsslingan att föredra.


Skogsspåret



Myren på berget


 
Samma igen...



Här börjar sista backen upp på berget.



Om du inte redan blivit svettig har du ett gyllende
tillfälle att göra det här innan det börjar luta nedför igen.



Platån vid hygget uppe på berget.




På väg nedför berget igen.
Nya skidbron under ca 90cm snö.
Har du bra glid så glider nu nästan över
hela myren på väg ner igen.



Ner i äggställning. Lite bakvikt och något isär
med knäna. Då planar skidorna och du glider optimalt.
Gamla slalomkunskaper ;)



Åkern innan vallens mitt.



Solhyllan....




Vy över lillbosjön och skiftesberget i bakgrunden.
Skidspåret korsar här vägen.





En mycket tråkig upptäckt... En stackars slaguggla
har dött av elchock. Onödigt då det finns skydd men
det finns inte monterat här iaf.
Slagugglan gillar gamla torra trädstammar och ledningsstolpen
är ju rätt lik. Vid matningen till transformatorn ligger de oisolerade
ledarna nära varandra och fåglar kommer lätt åt ledarna.
Problemet är känt sedan 60-talet enl. orintologerna...




Sträckan längs kraftledningen...



Stora kraftledningen vid kalvstigen.



Här går spåret en bit längas vandringsleden.
Till höger en gammal kolbotten (lämningar efter en kolmila)
Några hundra meter till målet.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback